Zapraszamy do udziału w AMBER AND SOLIDARITY. GDAŃSK SUMMER SCHOOL 2020,
Warsztaty i wykłady odbywać się będą na Wydziale Historycznym i Wydziale Biologii Uniwersytetu Gdańskiego. Integralną częścią Szkoły Letniej są liczne spotkania z praktykami i wycieczki obejmujące „Ambermart. Międzynarodowe Targi Bursztynu”, wystawy bursztynu, miejsca związane z Solidarnością oraz zabytkowe zakątki Gdańska. Zaprezentujemy również najważniejsze dzieła sztuki wykonane z bursztynu oraz współczesne wzornictwo.
Wszystkie zajęcia prowadzone będą w języku angielskim. Zalecany poziom znajomości języka angielskiego to B2 (odpowiadający certyfikatom m.in. FCE, B2 Business Vantage).
Do udziału w Szkole Letniej zapraszamy wszystkich zainteresowanych: zarówno studentów, jak i osoby dorosłe.
Ramowy program:
Naturalna historia bursztynu – wykłady, warsztaty, zwiedzanie i zbiory Muzeum Inkluzji w Bursztynie.
Bursztyn w archeologii – wykład i wycieczka.
Malbork: zwiedzanie wystawy „Bursztynowe konteksty” oraz zamku.
Bursztyn w historii i sztuce – wykład i zajęcia terenowe.
Bursztyn w historii i sztuce – wykład i zajęcia terenowe.
Zarys dziejów Gdańska i Wybrane zabytki Gdańska – wykład i zajęcia terenowe.
Zarys dziejów Gdańska i Wybrane zabytki Gdańska – wykład i zajęcia terenowe.
Ambermart. Międzynarodowe Targi Bursztynu.
Święto Ulicy Mariackiej.
Zarys dziejów Gdańska – zwiedzanie Westerplatte.
NATURALNA HISTORIA BURSZTYNU
Prowadzący: dr Elżbieta Sontag, dr hab. Jacek Szwedo, prof. UG.
Podczas zajęć uczestnicy Szkoły Letniej poznają m. in.:
- Proces powstawania bursztynu bałtyckiego;
- Inne złoża bursztynu i ich charakterystyka;
- Rodzaje inkluzji i pseudoinkluzje;
- Znaczenie inkluzji dla badań naukowych.
Zajęcia będą miały formę wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych, odbędą się na Wydziale Biologii Uniwersytetu Gdańskiego. Uczestnicy Szkoły Letniej odwiedzą również Muzeum Inkluzji w Bursztynie.
BURSZTYN W ARCHEOLOGII
Prowadzący: dr Katarzyna Ślusarska, dr Anna Strobin.
Podczas zajęć uczestnicy Szkoły Letniej poznają m. in.:
- Tradycyjne sposoby pozyskiwania i obróbki bursztynu;
- Bursztyn w kulturach archeologicznych epoki kamienia;
- Świt dalekosiężnego handlu i rozwój szlaku bursztynowego;
- Bursztyn bałtycki w starożytnym Rzymie;
- Wyroby z bursztynu na ziemiach polskich w okresie dominacji celtyckiej i w okresie cesarstwa rzymskiego.
Zajęcia będą miały formę wykładów, odbędą się na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Gdańskiego.
BURSZTYN W HISTORII I SZTUCE
Prowadzący: dr Anna Sobecka, dr Jacek Bielak.
Podczas zajęć uczestnicy Szkoły Letniej poznają m. in.:
- Bursztyn w historii: rola bursztynu w rozwoju handlu i rzemiosła, znaczenie bursztynu dla historii południowego pobrzeża Bałtyku, a w szczególności dla Gdańska;
- Najważniejsze dzieła sztuki wykonane z lub przy użyciu bursztynu;
- Współczesne wzornictwo bursztynu.
Zajęcia będą miały formę wykładów i zajęć terenowych, odbędą się na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Gdańskiego oraz w obiektach zawiązanych z tematyką zajęć.
ZARYS DZIEJÓW GDAŃSKA
Prowadzący: Prof. dr hab. Beata Możejko, dr hab. Sławomir Kościelak, prof. UG, dr Michalina Petelska, dr Piotr Derengowski, dr hab. Arnold Kłonczyński, prof. UG.
Podczas zajęć uczestnicy Szkoły Letniej poznają m. in.:
- Gdańsk średniowieczny – Polska, krzyżacy, Hanza.
- Perła Rzeczypospolitej Obojga Narodów.
- Pod rządami Prus i Niemiec (1793-1945)
- Dlaczego II wojna światowa wybuchła w Gdańsku?
- Gdańsk w PRL: od antyrządowych wystąpień w 1970 r. do Solidarności.
Zajęcia będą miały formę wykładów, odbędą się na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Gdańskiego.
WYBRANE ZABYTKI GDAŃSKA
Prowadzący: dr Anna Sobecka, dr Jacek Bielak.
Całość zajęć odbędzie się na obszarze Starego i Głównego Miasta w Gdańsku.
Wyjazd do Malborka. Zwiedzanie gotyckiego kompleksu zamkowego, jednego z najpotężniejszych zamków Europy. W muzeum zamkowym znajduje się wystawa „Bursztynowe konteksty”, prezentująca naturalne formy bursztynu, przedmioty użytkowe i biżuterię.
Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do wprowadzenia zmian w programie związanych z niezależnymi od nich ewentualnymi zmianami dostępności muzeów i instytucji kultury.